Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ? (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 22/9 2019, 12:22 (1678 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu efterlyser TÆNK i den artikel, hvori du tager udgangspunkt, nye aktører i stationsbygninger, som i den moderne tid ikke længere kan udfyldes af jernbanefunktioner.

Det er ikke længere en "naturlov", at en jernbaneoperatør stiller stationsfaciliteter til rådighed for publikum som "i gamle dage". I hvilket omfang, der skal drives stationer, bør specificeres i aftalen/kontrakten mellem trafikkøber og operatør.

Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig, og mange stationsbygninger er i nyere tid blevet udstykket og frasolgt. De, der som bevaringeværdige eller fredede er tilbage, bør - som TÆNK nævner - "fyldes" med andre aktører med andre opgaver.

Derfor er det ingen naturlov, at jernbaneoperatøren driver offentlige toiletter i tidl. stationsbygninger, endsige ejer dem.


Det er jo lige præcis den holdning, som du her beskriver, der er skyld i jernbanens dødsspiral. Alle aktører indenfor jernbanedriften agerer i dag kun optimalt indenfor eget område, og hvordan ens ageren påvirker de andre aktører er der ikke længere grund til at bekymre sig om - man har jo sin egen bundlinien der skal passes - det kan også kaldes 'suboptimering'.

Det gør aktørerne ikke kun i dag; det har de altid gjort, men det ved du jo nok intet som helst om. Man har ikke så stort et udsyn fra pc-glasklokken. Men foreslå du da bare busselskaberne, at de installerer toiletter i deres busser, ligesom der er i togene udenfor nærtrafikken. Det vil i vid udstrækning afhjælpe tisse- og skideproblemerne ved stationerne, at folk både kan lette sig både i bus og tog. Og selvfølgelig har DSB som alle andre virksomheder en bundlinje, som skal passes. Har du ikke også det i den privatøkonomi?


DSB, der er sat i verden for at betjene kunder, bekymre sig kun om kunderne når de er i toget (hvilket også efterhånden er en mangel). Faciliteter før og efter rejsen er andres problem - det er i hvert fald ikke DSB's længere.

Ja, selvfølgelig gør de det. Det har aldrig været DSB's problem, hvad folk gør før og efter, at de rejser. Før og efter rejsen drejer det sig ikke om kunder, og DSB har aldrig været noget socialkontor, som skulle tage sig af folks problemer, når de ikke rejste, som du påstår. De steder, hvor der tidligere har været toiletter, har der oftest også været bortforpagtede spise- og drikkefaciliteter, så et toilet dengang har været påkrævet. Det er der ikke længere. Men med din åbenlyst kollektivistiske holdning er du da velkommen til selv at stille et toilet til rådighed for trængende, før og efter, at de rejser. Det synes jeg, at du skal gøre; ellers vil det jo bare se ud som om, at du er en hykler. Det gætter jeg dog på, at du nok vil betakke dig for. Så hellere have andre til at betale for installation og drift af af et bemandet og i hele driftstiden overvåget toilet nede ved dit kollektive trinbræt. Ja hvem ved, du kan måske endda få et job som "tissemand".


Sporarbejder planlægges ud fra hvad der er økonomisk mest optimalt for ejeren af infrastrukturen - passagerene er jo bare en operatørs problem...

Trafikselskaberne planlægger deres bus-ruter ud fra egne opsatte regler - en bus derfor kan jo godt ankomme til stationen 5 min. efter at toget er kørt, så der er en pæn ventetid i et uopvarmet glasskur på en øde perron - uden toilet :-)

Så er det vel kun rimeligt, at busselskaberne installere de ønskede toiletter i deres busser, så passagererne kan lette sig under kørsel, inden de skal ud i den brutale verden mellem bussen og toget; en verden uden toilet er ikke sådan at spøge med.


Så længere den kollektive trafik er så segmenteret som den er i Danmark, så er dødsspiralen desværre uden ende - der er ikke længere nogen der er i stand til at sætte sig op i helikopteren og betragte 'rodet' ud fra kundernes behov - man har langt mere travlt med at beskytte egne kongedømmer - og projekterer egne problemer over på andre - med den holdning tiltrækker man ikke kunder, det er der efterhånden håndfaste beviser på.

Netop, her projicerer du fx egne problemer med, at der ikke er toiletter i busserne over på DSB, der har toiletter i togene udenfor nærtrafikken, men søreme også skal have toiletter på stationerne. Det ville være mere relevant, at du projicerede dine toiletmangelproblemer over på busselskaberne. I øvrigt er der normalt heller ikke toiletter i folks biler, og trods dette er størstedelen af trafikken i Danmark flyttet over i bilen. Men jeg kan forstå af dit skriv, at du alligevel er af den faste overbevisning, at en del af dem vil vende tilbage, når blot de får et toilet, der hvor de vil have det placeret.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
ContecRailDSB MO1960

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak