Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cityringen lukker i to uger (Generelt)

af Banemanden, 14/12 2019, 12:17 (1595 dage siden) @ mikedk2100

Er det pga softwareopdatering, jamen så må der nødvendigvis også komme en softwareopdatering med tilhørende testkørsler, når Sydhavnslinjen skal kobles på i 2024.

Medmindre altså, at det er rent sjusk fra Metroens side. At denne softwareopdatering gælder for både Nord- og Sydhavnslinjen og derfor burde være indført FØR Cityringen overhovedet åbnede. Det får man selvfølgelig ingen ansvarlige til at sige højt.

I det hele taget virker det amatøragtigt, at man her 2½ måned efter åbningen, pludselig melder ud, at man er nødt til at lukke hele Cityringen i 2 uger, blot 3½ måned efter åbningen. At man så yderligere undlader at gøre det i uge 7 og 8 (hvor der er Vinterferie), er dybt uprofessionelt.

Det er fordi Nordhavn skal kobles på Cityringen og være samkørende i samme system som resten af cityringen - et system, der pt kun rummer M3 og de to ringe. Hvis det skal laves om natten skal du lave et upgrade om aftenen på tog og system og downgrade igen næste morgen. Jo flere gange du skal gøre det, jo større er chancen for, at noget ikke lige går som det skal.

Det er Hitachi der står for arbejdet og for at facilitere testscenarier mm. og det er ikke givet ud i særligt god tid. Det er dem der leverer det og derfor dem der også i en vis grad tilbyder løsningen og alternativet. Skyder du denne lukning til vinterferien, hvilket synes oplagt, har du også rykket alt en måned, for så er der ikke tid til at teste om systemet virker som det skal og så det kan godkendes. Man kan synes en måned ud af 8 års konstruktion ikke virker som en ret stor forsinkelse, men al forsinkelse er dyr.

Både S-tog og fjernbane lukker strækninger, når de skal kobles på et af de nye signalsystemer. Hillerødbanen var lukket 4 dage, da de skiftede over til CBTC fx. Og kørte efterfølgende efter en noget forringet køreplan og med halvering af togmængde i lidt over 2 måneder. På en eksisterende bane. Thales har også samme udfordringer i det nordlige. Her har du bare den problematik oveni, at det ikke bare er en tilføjelse til signalsystemet, men også en helt ny og ukørt bane.
Eftersom Nordhavnsgrenen er planlagt og besluttet efter Cityringen blev, så skulle man så have ventet 6 måneder med at åbne den allerede forsinkede cityring.

Jeg synes nok heller ikke løsningen er specielt acceptabel, men deres alternativ var næsten endnu værre fordi det ville påvirke daglig drift i en noget længere periode.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak