Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Europas største rangerbanegård, lidt billeder mv. (Generelt)

af Steff, 4/2 2020, 18:22 (1543 dage siden) @ OLL

Lidt oplevelser fra Maschen den 18. april 1998.
Min rejsekammerat og jeg havde den fornøjelse at tilbringe en hel dag som absolut ikke forventede levende stykker fragt midt på Maschen rangerbanegård. Vi var eskorte- og teknisk ansvarlige for at Danmarks jernbanemuseums CIWL restaurationsvogn nr. 4247 kom fra Ostende i Belgien og til Odense i et stykke og uden ”ridser i lakken”.
Vores tog fra Belgien ankom om morgenen med en BR 140 som togmaskine og vi var først sat til forventet afgang omkring midnat, men fik det ændret til et ”Dan-Link” over Fyn med afgang Maschen kl. ca. 20.
Hvor vi indledningsvis var blevet ”parkeret” helt alene, havde vi udsigt til ankomstristen på den ene side og på den anden side DB hovedlinjen fra Hamburg og sydpå. Dette banestykke trafikeredes af ICE, IC og EC, der kørte forbi med fuld hammer. Man hørte først en vindsusen, derefter en høj hvinen fra elektromotorerne og så et lille knald når vindtrykket ramte en eller vognene og toget var forbi.
Ved ankomstristen (flere spor) ankom der et godstog ca. hvert 10. minut. Togmaskinen blev koblet fra og en stort diesel bogie rangerlokomotiv trak stammen væk. Togmaskinerne var på dette tidspunkt BR 140, BR 143, BR 151 eller BR 155. Rangermaskinerne var udelukkende BR 295. Et par minutter efter ankomst, var den nyligt ankommende godsstamme væk og skinnestykket klar til ny modtagelse. Det gik som et urværk hele tiden i det tidsrum vi var på rangerbanegården.
Herunder nogle billeder:
[image]
DB BR 295 021 18-4-98, Maschen
[image]
DB BR 151 060-1, 18-04-98, Maschen
[image]
DB BR 143, 18-04-98. Maschen
[image]
DB BR 155 186-6, 18-04-98, Maschen

På afgangsristene (der var rigtigt mange) blev første vogn kørt på plads ved et standsningsmærke, hvor der i siderne af sporene var slanger med trykluft til trykluftbremserne. Som jeg så det, var der en lille fast gruppe personer til hver oprangering på et afgangsspor, der alle havde deres bestemte opgaver med koble vogne og slanger, afprøve bremser, kontrollerer dette eller hint hele tiden. Når stammen var oprangeret blev der afholdt bremseprøve på stammen og den stod med luft på fra trykluftslangen ved siden af. Kort før afgang kom togmaskinen, fik fragtdokumenterne og bremseseddel, blev koblet på og lokomotivets bremseslange forbundet og et hurtigt bremsetjæk og afsted.
Det der var imponerende var intensiteten der herskede og den måde arbejdet var tilrettelagt på.
OK, nu skal vi nu ikke tro at det var enestående for kun Maschen, det var bare MEGET STORT. Jeg har oplevet at køre med DAN-LINK og prøvet et fantastisk effektivt samarbejde, især med egenrangering på Østerport og senere oprangering og bremseprøver på Lersøen. Så DET kunne DSB også finde ud af!!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak