Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane fremrykker småinvesteringer for 20 mio. kr. (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/4 2020, 14:43 (1475 dage siden) @ Pip Hans

andersj skrev selv, at det var et gæt.
Hvis som du skriver det også har hold i virkeligheden.
Hvorfor er det så projekteret sådan?
Den sporbenyttelse andersj beskriver medfører at Lisbjergtogenes kørsel ind og ud på Lystrup vil krydse Aarhus - Grenå togenes kørsel to gange, både under indkørsel og udkørsel. Afgående tog mod Lisbjerg og Torsøvej ville osse skulle køre på samme spor ud af Lystrup i vestenden.
Det ville da være endnu mere sårbart ved forsinkelser end den nuværende løsning, her kan togene i det mindste kør ud samtidig.

Hvis det med overkørslen er et problem, hvorfor er det så projekteret sådan?

Som jeg også skriver havde man nok planlagt en længere vendetid for Lisbjergtogene. Dvs. at togene så skulle ankomme tidligere og afgå senere end Grenåbanens tog. Som det er nu så er det et lotteri om der er korrespondance i Lystrup, og det gælder i alle retninger.

Det vil faktisk være en fordel for korrespondancerne hvis toget fra Torsøvej fysisk ikke kan komme ind på stationen før Lisbjergtoget og omvendt hvis Lisbjergtoget ikke fysisk kan køre før Torsøvej toget er kørt.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak