Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane fremrykker småinvesteringer for 20 mio. kr. (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/4 2020, 02:06 (1475 dage siden) @ Pip Hans

Hvorfor er spornettet fra starten projekteret så der opstår en konflikt mellem tog fra Lisbjerg og Torsøvej?

Mit gæt er at stationen er designet efter et andet driftskoncept end det der køres med i dag. Det er tydeligt at tog fra Lisbjerg skulle vende i spor 3 (by-perronlængde) mens tog fra Torsøvej skulle køre i spor 1 (midterste spor) og tog fra Skødstrup i spor 2 som begge har lange perroner som på resten af Odder- og Grenåbanen.

Det er helt klart det sporlayoutet er optimeret til. Fra Torsøvej kan der køres med 45 km/t ind i spor 1 men kun 35 km/t i spor 3 (som benyttes nu). Mod Torsøvej kan der køres 70 km/t direkte fra perron fra spor 2 men kun 55 km/t de første par hundrede meter fra spor 2 (som benyttes nu).

Jeg tror man havde satset på en længere vendetid for L2 i Lystrup.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak