Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerrumsvideo Sydbanen (Generelt)

af My1202, 24/1 2021, 08:05 (1189 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej Niels

Jeg tror såmænd du har ret i din bemærkning om sporspærring.

Det slår mig når jeg ser den sidste del af videoen fra lige nord for Vordingborg at der laves mange småarbejder rundt omkring. Så er der 2 spor så er der 1 spor skiftevis. Når man nu har maskiner m.v. på stedet hvorfor kobler man ikke sporene til stationerne, så man ikke skal derud igen? Jeg kan se et problem syd for Nr.Alslev hvor det ser ud til at sporet skal flyttes, men ellers ikke.

Tilslutning til broen kunne man vel lave således at man gør sporene incl. el på broen færdig - tilslutter det vestlige spor og lad trafikken køre på dette indtil man har afbrudt og tilsluttet der østlige. En sådan tilslutning kan vel gøres over måske 2 weekender. Man så at det kunne gå hurtigt oppe ved Lindholm. Så næsten ingen sporspærring her.

På samme måde ved de enkelte stationer.

Hvorfor kan man ikke sætte el op på det ene spor mens trafikken kører på det andet?? Er det ikke for let for Banedanmark bare at spærre i månedsvis?? Jeg har en fornemmelse af at der ikke er nogen fornemmelse for at det skal være færdigt hurtigt for at genere passagerer mindst muligt.

P.Jensen


Det handler helt sikkert om sikringsanlæg. Man kan ikke bare tilslutte et spor. Hele sikringsanlægget, sikkerhedsafstande, signaler osv skal jo tilpasses.

De nye sikringsanlæg og det nye signalsystem er alle digitale systemer.
Dermed er det vel ALENE en softwareopgave at få et spor til at fungere på en dobbeltsporet strækning.

Selvfølgelig giver det nogle udfordringer- men det ville senere give fordele ved reparationer, udskiftninger etc. at man kunne køre sikkert på det ene spor.

Så enten har man købt et dårligt program eller man har bevidst valgt at nedprioritere kerneproduktet - nemlig passagertransporten.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak