Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind. (Trafikpolitik)

af My1202, 15/3 2021, 20:55 (1131 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg skrev at den kommer. Ikke at det var besluttet!
Men den skal nok blive besluttet og næppe med jernbanespor. Ikke alt behøves at være faktuel viden. Men vejtrafikmafiaen er stadig stærk nok i Folketinget så vejdelen er der nok ikke meget usikkerhed omkring.

.
Nu ved jeg ikke hvem vejtrafikmafiaen er i vore dag, men Socialdemokatiet, Radikale og så vidt jeg ved SF har alle sagt at en Kattegatforbindelse skal være med jernbane. Så er det svært se et flertal for ren vejbro i de næste knap 3 år.

Sidst jeg talte havde de 3 nævnte partier ikke 90 mandater.

Men under alle omstændigheder er næste skridt udarbejdelse af en VVM med start næste år, og det tager ca. 3 år (og koster nogle hundrede mio. kr.). Den VVM må af disse politiske årsager kommer til at se på en kombineret forbindelse og måske også en ren vejbro. VVM kommer til at bygge på den undersøgelse der afrapporteres ultimo 2021.

Så i 2021 er det mest interessante hvor forpligtende Kattegatforbindelsen kommer til at indgå i det kommende store 10 års forlig, om overhovedet. Det sandsynlige er at man i forliget beslutter at finansiere VVM for begge mulige løsninger, og sparker den endelige beslutning til hjørne. - Det er godt for begge fløje at kunne profilere sig i forhold hertil op til valget i (senest) 2023. - Så set fra et jernbane synspunkt man kan sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

Det tror jeg ikke vil ske.
Det er altfor få personer som har gavn af jernbanen.
Vejbrodelen kan formentlig få halvdelen af befolkningen til at stemme på et parti som vil bygge en motorvejsbro.

Jeg ved du er meget glad for netop denne strækning.
Men det kommer den nu ikke af de første 50 år.

Men derefter så er det muligt.
Måske endda som en dæmning så de indre farvande ikke oversvømmes og der bygges nogle sluser.
Men det vil ingen af os opleve.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak