Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind. (Trafikpolitik)

af My1202, 15/3 2021, 19:42 (1138 dage siden) @ Eyolf

Dersom Danmark virkelig ønsker å bli kvitt de store mengder lastebiler som dundrer forurensende gjennom landet på vei mellom Norge/Sverige og kontinentet, må jernbanetransport gjøres mer attraktivt. I det arbeidet kan jeg ikke se annet enn at Kattegatforbindelsen er helt nødvendig. Den eksisterende Øresundsforbindelsen vil ikke ha kapasitet til å ta unna den nødvendige trafikkøkningen i tillegg til den stadig økende persontrafikken i det utvidete hovedstadsområdet (København/Malmö).

Gjør man den tabben at man bygger veiforbindelse uten jernbane, oppnår man det stikk motsatte, nemlig enda flere lastebiler.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Danmark, men jeg har vanskelig for å forestille meg at den er stort annerledes enn her i Norge, og her ser vi at sikkerhetsnivået i lastebilnæringen er i fritt fall. Og nei, det er ikke bare østeuropeiske lastebiler som er problemet. Våre hjemlige er ikke det plukk bedre.

Konklusjon: Kattegatforbindelsen må komme, og den må, av både miljømessige og sikkerhetsmessige hensyn komme primært som en jernbaneforbindelse med høy kapasitet.

Hvad skulle en jernbane over Kattegat gøre i forhold til godstrafikken på vejene?
Det er jo netop IKKE meningen at en Kattegatforbindelse skal bruges til godsvogne og der er vel meget gods som på denne strækning med fordel kan flyttes over på jernbanen?

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak