Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye Alstom tog - opformering og driftskobling (Generelt)

af Svend, 13/4 2021, 17:36 (1108 dage siden) @ RasmusD

Når man opformerer et tog - altså sætter et ekstra sæt på (i gamle dage konventionelle jernbanevogne) - kobler man det ekstra togsæt på toget. Kald det roligt en driftskobling.


I den gængse forståelse er en driftskobling, når man til- eller afkobler togsæt undervejs på togets rute. Som det fx sker i Odense, Fredericia og Aarhus hver dag.

Op- og nedformering sker i klargøringen, og altså inden toget kommer til perron.

Det, spørger gerne vil have et svar på, er tydeligvis om man som nu fx kan dele et lyntog i Fredericia og lade togsættene køre hver sin vej uden videre. Ikke om to sæt kan sættes sammen eller ej. Det burde være tydeligt og ikke invitere til ironiserende svar der ikke bidrager.

.
Man kan da sagtens opformere et IC tog ved perron, f eks i Fredericia og Odense. Eller et S-tog i Hillerød. Men man kan også opformere et tog, det inden det kommer til perron.
Opformere er at gøre et tog større (længere), nedformere det modsatte.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederSvenska-lok
DSB EA3007

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak