Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Politisk ukorrekte hypoteser om "driftens elendighed" (Trafikpolitik)

af Dampfmeisteren ⌂, 2/6 2011, 10:08 (4712 dage siden) @ gamle ole

Du rejser flere interessante spørgsmål.

Er den offentlige transport lavt prioriteret?
Der har aldrig været flere afgange og flere rejsende i forhold til nu.
Omvendt er den offentlige transports andel af den samlede rejseaktivitet og godstransport faldet. Jeg tror desværre aldrig at vi kommer tilbage til forrige stunders godsbetjening af alle byer.

IC4 er ikke resultatet af samfundets prioritering. IC4 skandalen skyldes efter min mening at de mennesker, der foretager indkøbet af togene ikke aner, hvad de har med at gøre. I DK er vi medlemmer af EU og derfor skal et større offentligt indkøb som IC4 i EU-licitation. Det er der så nogle DJØF i transportministreriet der står for, men de har ingen forstand på jernbanedrift og får derfor ikke strikket udbuddet således sammen, så man kunne vælge ICE-TD i stedet for IC4.

Hvorfor man fortsat ønsker togsæt er mig en gåde. Man ævler om elektrificering, men rangeret under TGV/ICE-togsættene kører der i Frankrig og Tyskland massevis af lokomotivfremførte tog. En dobbeltdækkerstamme med bedre indretning burde kunne løse problemerne.

Iøvrigt bruger masser af erhvervspendlere og forretningsfolk toget.

Det største problem er nok de høje takster, hvor det f.x. ofte er billigere at flyve til Aalborg end at tage toget, men de skyldes vel vore høje lønninger i DK?
Det kan ikke være meningen at staten skal binde større pengebeløb i en billet til Aalborg, hvis private flyselskaber kan flyve til prisen uden statsstøtte.

mvh. Dampfmeisteren
www.damplokomotiv.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak