Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt ved Aarhus (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 23/12 2021, 23:36 (855 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den shunt jeg taler om, er en lille shunt på nogle få hundrede meter placeret ved Eskelund helt tæt på Aarhus og ikke det fantasifoster, som Solbjergmafiaen taler om helt ude ved kløverblads-motorvejskrydset.

Om der er passagerer: Jeg ved det ikke. Desværre er det vist aldrig blevet undersøgt seriøst. Der høres fra tid til anden et argument om, at mere eller mindre alle skal til/fra Aarhus og at kun meget få "rejser igennem". Hvor få er "meget få"? Det bør jo undersøges nærmere. Men der er i hvert fald ingen tvivl om, at de, der "rejser igennem", spilder ufattelig megen tid på at skulle "ind til Aarhus og ud igen".

Hmm, rent køretidsmæssigt kan der vel spares 3-4 minutter ved at lægge en ny banegård hvor du angiver (sammenlignet med den hastighedsopgradering af hovedsporene der p.t. er i støbeskeen). Hvorvidt der er mere at vinde end som så, kommer vel an på hvad der i dag er dimensionsgivende for perronopholdstiderne på Århus H:.

  • Passagerudveksling, op- og nedformering af tog?
  • Gåtid til lokomotivføreren, ned- og oprigning af førerbord m.v.?
  • Bevidst slæk i køreplanen til at udligne forsinkelser med?

Kun den midterste af faktorerne vil i sig selv forsvinde ved at flytte standsningen til en gennemkørselsstation.

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak