Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel (Generelt)

af dkat, 11/1 2022, 10:43 (836 dage siden) @ Wheel on Steel

Godstogene til/fra DK kører i dag ikke via Hbf, men i stedet via banen der går over Lokstedt, Barmbek og Rothenburgsort. Så når Fehmern engang åbner, så vil godstogene som du selv skriver kører ind i Hamborg fra Rahlstedt-siden, hvor de efter Wandsbek-station vil dreje sydpå mod Rothenburgsort og dermed kører et stykke på samme spor som bruges nu.

Og ja, der er i dag tog der vender på Hamburg Hbf. I forvejen vender en stor procentdel af togene der naturligvis, men til/fra Lübeck kan nævnes IC- og ICE-tog, der vender på Hbf, for at fortsætte henholdsvis videre syd- og vestpå og til Lübeck.

Aha, ja, det giver god mening at godstogene kører udenom.

Et opfølgende spørgsmål omkring tog, der vender. Jeg går ud fra, at stort set alle vendende tog er enten togsæt eller har styrevogn. Hvad nu hvis toget er lok-trukket uden styrevogn, fx et nattog? Godt nok er de nye ÖBB NightJet udstyret med styrevogn, men de gamle er ikke. Ville det kunne blive et problem ifm. omløb?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1410
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak