Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel (Generelt)

af andersj, Aalborg, 11/1 2022, 21:02 (836 dage siden) @ P.Jensen

Rørvig Station

Jeg tror vi går fejl af hinanden.
DSB er nødt til at sende 2 EB med Talgosættet forbi man i Hamburg ikke har plads til at et lokomotiv skal ned i den anden ende af toget.
Ved at køre fra København via Fehmern til Hamburg og tilbage via Flensborg enten til Århus eller tilbage via Fyn til København minimeres opholdet i Hamburg ved at køre direkte igennem efter kort ophold og et lokomotiv spares.

Jeg nævner materiellets orientering idet jeg kunne forestille mig at man ønsker samme orientering ved alle afgange ud af København - men jeg ved det ikke.

Hvorfor skulle 2 togkøreplaner i stedet for en overhovedet have betydning???

P.Jensen

Hele tråden handler om tog der skal fortsætte fra Hamburg til en destination syd på - ikke nødvendigvis DSB's Talgo-tog, men eksempelvis nattog og tog fra eventuelle andre operatører. Her er problemet på Hamburg Hbf at man kun kan vende i spor 8 fra Femernforbindelsen til de sydgående spor mod Hamburg Harburg.

Hvis vi bliver ved Talgo-togene, så vil man vil kørsel over Femern kunne fortsætte til Ny Hamburg Altona (Diebsteich) og videre til persontogsristen Hamburg Langenfelde hvor omløb er muligt. Men det er selvfølgelig tidskrævende. Kørsel videre til Aarhus kan fungerer, men der bliver næppe samme frekvens på Hamburg-Aarhus som København-Hamburg og sådan et langt løb (København-Hamburg-Aarhus) vil være mere sårbar overfor uregelmæssigheder. Men på den anden side skal der også udveksles stammer mellem de to systemer til værkstedet i Næstved.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak