Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/1 2014, 12:52 (3746 dage siden)

Emnet har været vendt før i flere forskellige tråde. Jeg tillader mig alligevel at lave en ny tråd udelukkende med nævnte emne.

Emnet er oppe at vende igen-igen, denne gang fordi en arkitekt og en ingeniør foreslår det. JP Aarhus har historien i går den 24. januar 2014:

http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE6430111/forslag-banegarden-skal-vaek-fra-centrum/

[image]
Kilde: http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE6430111/forslag-banegarden-skal-vaek-fra-centrum/

Der kan siges meget for og imod forslaget, og det er der da også blevet i årenes løb. Skal man fra en station nord for Aarhus til en station syd for Aarhus (eller omvendt), er forslaget isoleret set genialt. Spørgsmålet er dog, om de, der skal til og fra Aarhus, synes, at det er en god idé. En af togets forcer er jo netop, at det kører fra centrum til centrum.

De tog, der i dag passerer Aarhus, "finansieres" jo delvist af de passagerer, der skal til og fra Aarhus og den ukendte faktor er jo netop, at ingen ved, hvor mange kunder toget vil miste ved at kundernes nu skal "tage ud på landet" for at komme med toget.

Personligt har jeg som nordjyde og Aalborgenser altid syntes, at det var noget "pjat", at man skulle ofre ca. 15 minutter af sit i forvejen alt for korte liv, når man med tog skulle passere Aarhus på vej til København. Omvejen via Lillebælt (jf. kortet nedenfor) har i fravær af en Kattegatforbindelse altid været tidsrøver nok.

Men vi er jo inde ved togrejsens inderste psykologi: Skal man fra A til C, er det "dræbende" kedeligt at skulle gøre holdt i B. Men måske er det lige præcist kunderne til og fra B, der gør, at den pågældende togforbindelse i det hele taget kan løbe rundt økonomisk. Omvendt kan standsningen i B gøre, at kunder, der skal fra A til C og omvendt, finder, at togrejsen som sådan bliver alt for langsom og derfor vælger alternative transportformer og dermed er med til at fjerne det samlede økonomiske grundlag for at køre tog A-B-C.

Direkte tog fra Aalborg til København "i luftlinie" (jf. kortet nedenfor) får vi aldrig. En Kattegatforbindelse via Samsø kan jeg håbe på, at jeg når at opleve "i min tid". Men indtil da, vil jeg forfremme shunten ved Eskelund til min favorit-våd-pubertetsdrøm på denne kolde og blæsende vinterdag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Togfonden DK version 2.0.:-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak