Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 27/1 2014, 12:45 (3745 dage siden) @ Finn A

Der er vel egentlig brug for både centrale stationer og stationer med god opkobling til vejnettet.

De centrale er nødvendigt for omstigninger til anden kollektiv trafik samt de arbejdspladser der ofte findes mange af her.

Hvis man ser på, hvordan en kombineret bil- og togrejse kunne være, så er det fra et sted i Midtjylland uden stationsnærhed. Herfra i bilen til en motorvejsnær station i Aarhus, toget til København H og videre med metro til endelig destination.

Dvs. en sådan rute dedikeret kunne køre fra København H til Aalborg med standsning ved stationer, der ligger der, hvor store veje møder banen. Der er f.eks. et punkt lige vest for Odense.

Dette tog skal så være et supplement til det lyntog, der kører med stop i København H, Odense, Aarhus H og Aalborg, der jo har fokus på dem, der rejser kollektivt i begge ender.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak