Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flytning af Herlev station (Trafikpolitik)

af Lars Kongshøj, 14/6 2014, 08:35 (3612 dage siden) @ Bjarke Hvass

Der er ikke plads til cykelparkering på Sønderlundsvej, så den må forblive på SØ-enden af stationen.


Den eksisterende overdækkede cykelparkering langs Sønderlundsvej kan vel i en vis grad bibeholdes med mindre den nye perron skal laves meget bredere end den eksisterende?

Jeg kan ikke forestille mig at der vil være behov for at ændre ved den.

Men man bør etablere en Y-tunnel i NV-enden så der adgang til begge sider af ringvejen (på sydsiden).


Det vil være naturligt at lave perronen lang nok så der kan opnås adgang til begge sider af broen og eventuelt midt mellem vejbanerne afhængig af letbanens placering på broen.

Men syd for banen vil der næppe ankomme mange cyklister.


Lidt under halvdelen af stationens nuværende cykelparkering er beliggende syd for stationen.

Ja, men bliver den brugt i nævneværdigt omfang? Den er ikke tilgængelig per cykel for den langt største del af Herlev, der ligger nord for banen.

Jeg forestiler mig at NØ-indgangen til stationen i vidt omfang vil blive brugt af cyklister, der skal nå et tog og vil stille cyklen der var hvor "lige er plads". Der var en gang et butiktorv overfor den foreslåede placering, men det er nu aflukket beboergræsplæne, og der vil sikkert opstå ballade hvis man forsøger at inddrage plænen til cykelparkering.

Der går i øvrigt en gangtunnel mellem beboelsesområdet syd for stationen til industriområdet øst for stationen. Den bør også tænkes ind.

Man bør i øvrigt overveje at forberede en tilslutning til metronettet, det vil kunne forkorte rejsetiden med 20 min med hurtige metrotog. Rejsetiden Herlev-Nørreport er en halv times tid. Der står en 10-km-sten på Herlev Hovedgade ud for stationen. Det giver en reel hastighed på 20 km/t.

Mvh. Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak