Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny station i Esbjerg, flytning af Herlev station mm. (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 25/6 2014, 21:40 (3600 dage siden) @ Lars Kongshøj

Min pointe er at metroen ikke er specielt hurtig, med mindre begge endepunkter ligger klos op af en metrostation. Tag eksemplet fra før. I følge Google Maps er der 4,5 km fra Amagerfælledvej 10 til Falkoner Alle 77. Vi flytter eksemplet til dagtimerne i morgen kl. 12.00, her siger rutevejledningen at det tager 16 min. at cykle, hurtigste offentlige transport er gang til Chr.havn station, metro, gang fra Fr.b. station = 25 min.

Samtidigt med at man satte metroen i gang skar man buslinjer væk for folk kunne jo bare tage metroen. Fx linje 16 Emdrup-Bispebjerg-Nørrebro-Indre By-Vesterbro-Enghave? Dækker metroen disse områder? Og enorme prisstigninger på busserne for at få betalt metroen. Det burde jo være prisstigningerne på grundene på Vestamager, der betalte for metroen. Det var en kamp at komme med linje 5 efter lukningen af 16, indtil de indså at de havde kvajet sig og forøgede frekvensen på linje 5, men nu en den vist ved at komme ned i nærheden af det før-metro-niveauet, de har skræmt folk væk med urimelige priser og propfyldte busser.

Generelt er kollektiv trafik ikke særligt hurtigt, og cyklen er ofte et rigtigt godt alternativ til den kollektive trafik; personligt hører jeg da til dem, der ofte bruger cyklen. En af grundene er netop gangtid til og fra station eller stop samt ventetid. Men hvis cyklen ikke er et alternativ, så er metroen (og S-tog) dog langt bedre end en bus; jeg synes ofte ikke, at gangtiderne er kortere til bussen, og ofte er hastigheden en del lavere.

Mht. gangafstand, så er det helt korrekt, at der er LANGT flere busstop i København end tog/metro-stationer, men mange stop i kommunen betjenes af lavfrekvente linjer i den forkerte retning, og dermed ender man alligevel med at skulle gå en "stationsafstand" for at komme hen til en relevant bus, ofte enten A- eller S-bus, der vinder på frekvens eller hastighed over andre. Tvivler på, at jeg er særligt afvigende, og generelt overvejer jeg knap og nap andre buslinjer i det daglige end A- og S-busser (med enkelte undtagelser, f.eks. linje 18, der også kører ofte).

I København regner man med, at en stations opland er på 600 meter (hvis jeg husker korrekt), og ser jeg på, hvor jeg bor, så har jeg en buslinje indenfor 600 meter: Linje 132 (ca. 100 meter væk). Den er altså ikke helt et attraktiv bud på en buslinje for en pendler. Ca. 800 meter har jeg en S-togsstation, så trods den syv gange længere afstand, så vinder toget over den helt lokale bus.

En anden fordel ved metroen: Pendler du med toget ind til byen, og arbejder f.eks. ved Christiansborg, så ville man i fremtiden nemt kunne tage metroen fra København H, mens man i dag er henvist til en bus, og det stiller den samlede kollektiv trafik ringere i konkurrencen med bilen.

Videre har metroen den langsigtede fordel, at risikoen for, at man lige nedlægger en metrolinje er noget mindre end ved en buslinje. Ergo er der en metrolinje, så er man noget mere sikker på fremtidig betjening af det område.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH385Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak