Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanenet - eksempler (Trafikpolitik)

af steenth, 23/6 2014, 20:02 (3602 dage siden) @ Holger Sørensen

Tja - mulighederne er jo legio. Men nogle eksempler der i størrelse matcher København meget godt, lidt over, lidt under:

Amsterdam, Rotterdam, Köln, Rhein-Ruhr-området, Stuttgart, München, Dresden, Leipzig, Wien, Milano, Torino, Berlin (øst), St. Petersborg, Helsinki,

Og i "laget" lidt under, men stadig store byer med stort opland:

Nürnberg, Karlsruhe, Basel, Zürich, Hannover, Bremen, Rostock, Erfurt, Cottbus,
Kassel, Oslo.

Er det er bare en list over sporvejessystemer? Mange af dem kører i bykernen de enten i gaden blandt andet trafik eller tunneler.. De byer, som jeg selv har besøgt, synes jeg ikke der været ret meget kunne bruges i København, hvor vi ikke har sporveje i forvejen.

Der mere er interessant, hvor de har nyanlagt letbaner (og metrosystemer). Der hvor de har nytænkt trafiksystemet eller tilpasset til det nuværende udbud af offentlig transport.

Det var bare sådan lidt, listen er nærmest uendelig helt ned til små byområder, men det gør jo ikke konceptet ringere. Det er jo det der gør letbanen/sporvognen så tilgængelig, at den passer ind i alle forhold, store som små. Tilpasningsvenlig og billig og hurtig i anlæg.

Det ligner en salgstale for sporveje...

Til interesserede kan jeg kun anbefale et medlemsskab i Sporvejshistorisk Selskab som 6 gange om året udsender medlemsbladet BYtrafik med nyheder og opdateringer indenfor netop letbaner/sporveje, så her er nemt at se hvem der lider af Metrogitis eller sund fornuft.

Der er også nogen som har en ubetinget kærlighed til sporvogne.... Jeg følger området ud fra en trafikpolitisk interesse, hvor jeg tænker mere på hvad der bedst for helheden... kapacitet og rejsetid..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak