Spørgsmål om signalerne

af KimEast, 29/9 2013, 06:54 (3873 dage siden) @ Fysikeren


1) Hvorfor valgte man tre sidestillede I-signaler frem for et signal med to forgreningsarme. Ja, jeg ved at et sådan ikke har eksisteret andre steder, men ville da være logisk her.

2) På et billede vises F-signalerne for det ovennævnte tredobbelte I-signal. Disse har tydeligvis ingen gennemkørselslampe, hvilket undrer, nu da I-signalerne vel netop kunne vise kør igennem? Kunne de overhovedet vise kør?

----
Hej. Som ung gut var jeg meget på de kanter. Ang. 1)Man havde ikke opgraderet den gamle 1911-version af signalsystemet endnu. Desuden kan man ikke benævne dem som I-signaler, men også som U-signaler. De kunne kun vise enten rødt, eller med 2 grønne, jeg har aldrig set dem med 1 grøn i hvert fald. Dvs. at fra Frederiksberg mod Vigerslev, møder man først TU på Frederiksberg, derefter U, men ingen F-signaler, da der er meget kort vej til 3 sidestillede I-U signaler. Skal man mod Vigerslev skal man mod venstre, og venstre signal kan kun vise 2 grønne hvis I-signalet længere henne, før næste forgrening, viser grønt. -- Kommer man fra Nørrebro og mod Vanløse feks. møder man 3 F-signaler ved siden af hinanden, hvor den mod højre er sat lidt højere end de andre. I-U-signalet mod Vanløse har F-plade under sig, dvs signalet ikke viser næste signals stilling, selvom der er to grønne (som den kun kan vise), eller rødt. Derfor er der ikke 3 lamper i de fremskudte signaler. Hvordan det lige teknisk er med de 2 andre signaler, om de kun kan vise de 2 grønne, hvis næste signal er grønt, ellers rødt, er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener det er sådan. -- Når jeg skulle med S-toget fra Vanløse mod Nørrebro, var der i 60'erne TU-signaler, og derefter et U-signal, der faktisk kunne blinke grønt, hvis næste signal, der er den type med 2 grønne, eller rødt, og F-plade, var grønt, dvs ingen godstoge i nærheden. Har været ude for, at man ikke fik lov at afgå fra Vanløse, fordi der var godstoge på strækningen i nærheden, dvs ikke noget med at køre frem til I-U-signalet før forgreningen. (man sparer et F-signal når et U-signal kan blinke, gjorde det også mod Frederiksberg).
Ang. 2) tror jeg man undgik 3 lamper på F-signalerne, fordi I-U-signalerne kun kunne vise 1 grøn, men enten rødt eller 2 grønne.-- Har billede af kommandocentralen Flintholm, og der ser man tydeligt de 3 sidestillede signaler rundtomkring. Men jeg kan også se, at der er tapet en lampe over i signalerne. Har de været med 4 lamper?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak