Design af venstresporssignaler

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 5/10 2013, 16:30 (3857 dage siden) @ Fysikeren

Da' Fysikeren

Det korte svar er "For at spare penge", ved Venstresporsdrift opererer man kun med to signalbegreber "stop" eller "kør". Derfor blev maksimal hastighed ud og ind af stationerne, 40 km/t og 80 km/t. Jeg gætter på at man valgte "dværg / PU" signaler dels for at gøre signalbillederne anderledes for venstresporskørsel og dels for at billiggøre anlægsudgifterne.

Med indførslen af ATC systemet blev strækningshastigheden sat op til 120 km/t. Man bliver dog stadig bremset ned ved kørsel mod VM (venstre mellembloksignal) dog ikke det efterfølgende VM signal, hvis der er mere end et. Ind og ud af en station, opfatter ATC altid som om VI / VU viser stop. Altså en noget mere omstændig og langsommelig måde at køre tog på, selv med ATC.

Gode hilsner

Flemming

PS. De to vandrette hvide lamper i PU / dværgsignal betyder ikke "ragering forbudt" men "forbikørsel forbudt" den blå lampe anvendes ikke mere og jeg tror ikke de findes i drift nogen steder mere. Det giver heller ikke nogen mening at "regulere" eventuelle ragerbevægelser på den frie bane, da man kun, ved togdrift, anvender "ranger begrebet" i forbindelse med signal uorden / manglende grønne signaler.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH336
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak