Avatar

Design af venstresporssignaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/10 2013, 23:52 (3853 dage siden) @ Erik Olsen

1. Men er det / var det reglen, at der altid skulle stå en dværg ud for venstrespossignalet, som det ses på foto fra Stillling her i tråden?
2. Der findes også venstresporssignaler (med farver), hvor disse "står på jorden." Er der en risiko for at disse kan være sneet til så lkf. end ikke kan se, at der er et signal?


Man må her skelne skarpt mellem de enkelte signaltyper:
VI og VU som i reglen var et lavt signal med såvel hvide som farvede lys til højre for sporet (i særlige tilfælde - især i nyere tid - kunne signalet være højt), og VM og VM/DS som bestod af et højt signal til venstre for sporet med farvede lys og et lavt signal til højre for sporet med hvide lys.
Se http://users.cybercity.dk/~ccc29506/rr/signal/dk/vsp/vsp_sign.html

Lundsten.dk skriver om venstresporssignal:

"Hovedsignal for kørsel ad venstre spor på dobbeltsporet bane. Signalerne er udformet i lighed med PU-signaler, men har andre lanternekombinationer. Signaltyperne er indført 1962 efter at man i nogle år forsøgsvis havde benyttet DV-signaler for kørsel ad venstre spor".

Og det må jo så være derfor tegningen af Langeskov i dette indlæg ser ud som den gør.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak