N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Steffen Dresler, 5/12 2014, 15:00 (3433 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej Anders!

Den 201 tender driller!! Jeg har ikke noget (her og nu) på skrift andet end en bemærkning med tender 201 hensat 1965. Og det er jo IKKE usandsynligt i og med at flere N blev hensatte omkring 64/65/66 (202, 203, 204, 206, 209 og 210).
Men du har da helt ret i, at HVIS 201 har stået med egen tender i Frederikshavn, MÅ der jo have kørt en materieltog eller to med bl.a. en løs tender. Og DET er sikker ikke gået ubemærket hen.
Det jeg nok mest hælder til - og som skrevet i forrige "mail" er - at der har været TANKER om i.f.m. anskaffelsen af kørekran 146 til Fredericia, at den selvfølgelig skulle have en "dims" for et prøveløft og at man så har valgt tender 201, da den MULIGVIS har været den dårligste.
Jf. Bay er tenderen udrangeret 1968 (Bjarne har du papirer??)
Ifølge "Skematisk fortegnelse over tjenestevogne" fra 1988 (del af DRM II) er tjenestevogn 982 3 338-0 (ex. Tjenestevogn 338) opført som ombygget i 1968 fra tender bygget 1943 med byggested Haine S.P. DET passer jo fint med Bays oplysninger.
Vognen er endnu ikke i 1988 omnummeret fra nr. 338 og betegnes som "Lokalvogn i Fredericia" og må derfor ikke befordres i tog. Samme oplysninger findes i fortegnelse fra 1989 og 1991 (fortsat med nr. 338). Vognen findes ikke i en fortegnelse fra 1992 og senere, hvorfor det antages at vognen officielt er udrangeret i 1991 (Bjarne papirer?).
Jeg kan ikke regne noget ud fra lokomotivkortet, men andre kan måske:
[image]
[image]

Så i PRINCIPPET KUNNE 201 have fået tenderskift omkring 1965/66 og den oprindelige fra Haine S. P. anvendt i 1968 til Tjvg. 338? Derfor har 201 så en tender med sig til Frederikshavn.

Men igen, det ER jo GÆTTERIER, jeg mangler i hvert tilfælde noget håndfast.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak