N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus

af Steffen Dresler, 9/12 2014, 10:54 (3429 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Go´morn Bjarne!

Jamen, tusind tak. Det var jo netop lige det jeg har ventet på, nemlig at få en verifikation på nogle tidligere indhentede informationer.

Så nu har jeg/vi to uafhængige troværdige kilder, der begge fortæller det samme, nemlig at ramme N 206 er udrangeret 12.12.68 med TENDER 201 og at ramme N 201 har fået TENDER 206 pr. 21.12.1960. Det NYE er så, at TENDER 206 oprindelig er TENDER 210, der blev indbyrdes ombyttede i marts/april 1958. TENDER 206 (oprindelig 210) er altså bygget i 1943 hos La Croyére med byggenummer 2555 og leveret 17.07.43 til BR 50 2133 og senere tilkoblet BR 50 2009. Det var altså IKKE en Haine S.P. tender. Ramme N 210 er således udrangeret med oprindelig TENDER 206 (Haine S.P. 1943).

Regnskabet skulle så se således ud pr. 1968:

• Ramme 201 er udrangeret med tender 206 (oprindelig TENDER 210).
• Ramme 206 er udrangeret med TENDER 201.
• Ramme 210 er udrangeret med TENDER 206 (original TENDER 206) og
• TENDER 201 (tidligere TENDER 206 ex. TENDER 210) ændret til belastningsvogn 338 for kørekran 146 ca. 1970/71 og udrangeret ca. 1991.

Men hvorfor angiver DSB så, da man endelig fører belastningsvognen som Specialvogn 338, at den er bygget i 1943 hos Haine S.P.? Jo, på dette tidspunkt har man ikke haft tilgang til de nævnte skrivelser og i princippet sikkert heller ikke gjort sig anstrengelser, men udelukkende taget informationen fra anden skrivelse, hvori står, at (ramme) N 201 var udstyret med en tender bygget hos Haine S.P. Og det VAR jo også rigtigt, da lokomotivet blev sat i drift.

Så skal der bare tilrettes skemaer, hvilket bliver gjort nu. For skemaet på www. Jernbanen under litra N 201, er der jo kun årstallet for ombygning (1968), der skal ændres til 1970, HVIS denne forklaring accepteres. Resten er jo i princippet OK, med mindre at der skal ”nørdes”.

Med venlig hilsen og tak Bjarne!

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak