N201 (og N208) ved Maskindepotet i Århus, en konklusion?

af KimC, 6/12 2014, 22:37 (3431 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg skal gøre opmærksomt på, at ovenstående er MINE tanker og teser, men jeg synes, at der falder noget på plads.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (der åbenbart drømmer N tendere for tiden)

N-Maskine tender sagen er helt sjov, og er nok blevet lidt overfortolket hen ad vejen.
Jeg har påpeget i en anden tråd at DSB ikke havde brug for Specialvogn 338 før 5 år efter levering af den kørekran som vognen skulle være belastning for. Men man har vidst at man ville få brug for den, og det kan tænkes at der på Haine tenderne har været en finurlighed der gjorde dem bedre egnet til det kommende formål, feks bedre mulighed fastgøring af løftestøtter på bogierne eller noget helt andet.
Derfor er der allerede ved ordreafgivelsen på kørekranen (1965?) blevet reserveret en tender til de kommende prøvebelastninger, og man har formelt reserveret tenderen til N201 fordi den var fra Haine. Den kan så være blevet byttet med tenderen fra 206, hvilket ikke har været i konflikt med de forud trufne beslutninger om senere anvendelse til specialvogn, idet det også var en Haine tender.

En del af mystikken gik ud på om der skulle have været en "Tender X" som kom ind fra sidelinjen, måske fra en af de efterladte BR 50 der aldrig kom i drift, der ledsagede N201 i tiden 1968-1970, hvor den tender som N201 havde været iklædt frem til 1968 bev udtaget til specialvogn. Den tror jeg ikke på, at hele elementer fra disse maskiner har overlevet som brugbar reserve mere end 20 år, frem til et tidspunkt hvor damdriften næsten var ophørt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak