Ellok på färjeväxling i Hälsingborg -
Kære Lars og Morten!
Jeg tror nu nok at Morten har ret m.h.t. almindelige tyske orlogstogs gennemkørsel i bl.a. Sverige under krigen.
SF 3180 og SF 3181 kørte Hamburg - Fredericia - Nyborg - København - Helsingør - Hälsingborg. SF 3180 fortsatte til Oslo og SF 3181 til Narvik via den svenske indlandsbane.
Returløbene gik tilbage til Tyskland via Trelleborg-Sassnitz.At jeg "kender" disse to er udelukkende fordi, de gennemkører Danmark. Derfor er jeg næsten også helt sikker på, at endnu flere SF tog gik via Sverige fra Tyskland via Sassnitz og til Norge indtil ca. forår 1944, hvor Sverige sagde fra.
Da Sverige sagde fra m.h.t. de tyske transporter, foregik troppeforskydningerne herefter med en skib fra Tyskland og direkte til Norge, eller fra Danmark og til Norge og omvendt.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej
Hvordan er det vi siger: grave grave og jeg fandt lidt:
Den Svenska JärnvägsKlubben har i sitt blad TÅG nummer 2/91 en artikel med berøring til emnet, jeg tillader mig at bringe to korte uddrag af den første artikel med relevans.
orlovstog= permittenttåg var jo tydeligvis oprangeret af svensk materiel med undtagelse af køkkenvognen og kurérvognen. Man kan antage at det drejer sig om en(to) kurérvogn(e)på trådens første billede. Postsække på endeperronen?
Lasarettstogene Haparanda-Charlottenberg-Oslo angives andetssteds at være oprangeret af vogne fra det meste af Europa.
Det angives også at de tyske soldater ikke havde lov til at forlade toget, men kunne dog strække benene på perronen på visse stationer.
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen