Avatar

Ellok på färjeväxling i Hälsingborg -

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/12 2014, 14:45 (3425 dage siden) @ Lars Møller Jensen

"godt nok var svenskerne meget eftergivende overfor de tyske krav, men jeg synes ikke man kan sammenligne transiteringstogene med de tyske planmæssige orlovstog som gik i faste planer gennem hele det tyske og de besatte områder."

Hej Lars,

Jeg tror nu alligevel, at transitteringstogene har været beskiltede ligesom SF-togene (orlogstog) al den stund, at de kørte på strækninger, hvor der også var anden persontrafik. Man ville undgå, at almindelige rejsende forvildede op i dem ved en fejl, ligesom soldaterne under længere ophold på større banegårde også havde brug for at kunne finde "deres" tog, hvis der var flere tog at vælge imellem. Det er kun en gæt, og umiddelbart er det nok kun vore svenske venenr, der har informationer om forholdene i Sverige. Transsitteringstogene var for persontogenes vedkommende i vid udstrækning orlogstog, mens det naturligvis forholdt sig anderledes med transporterne af materiel, våben og ammunition, der i sagens natur kørte som særtog.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak