Baggrunden for Lokomotivets skemas tilblivelse

af UTJ, 2/2 2019, 11:39 (1911 dage siden) @ Steffen Dresler

"farveprøver" ...... "iagttagelser" viser stadig lidt mere end "nogle vogne" havde den grønne farve.

Og det er det skemaet henviser til. Og det må vel så i almindelighed kunne accepteres som en korrekt efterretning (verificeret information af flere uafhængige og troværdige kilder (bl.a. farveprøver)).

Normalt ville jeg ikke spørge ind til hvilke kilder, men der er altså noget helt galt her. Jovist, den grå farve er nok på Fyn ikke udkridtet til den blå side, måske mere over i en olivengrå. Men at det skulle være RAL 6021-agtig, kaldt Blassgrün virker helt i skoven.

De tekniske betingelser til NFJ's første vogne i 1882 var i øvrigt en kopi af betingelserne til JFJ og jeg ville have lagt nærke til at de skulle være grønne for så var caput mortuum streget over.

Måske spændende kildemateriale vi ikke har set nogle steder?

Da OKMJ J 81 stod i Hillerød i mange år havde den nærmest olivengrøn kulør, men afgjort aldrig noget som kunne have været bleggrøn i sit udgangspunkt som nymalet skulle jeg mene.

Du er selv fortaler for korrekt metode, kildehenvisninger og mulighed for verificering. Jeg er ikke overbevist om at det holder i dette tilfælde. Se her og her.....fx


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB MY1201
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak