OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?
Ja Niels, pigerne pyntede i betonhuset, men det var nu alligevel rart at komme ud i det fri og kigge på vejret fra den nye position i Tirstrup den sidste tid. Gad vide hvad kolossen anvendes til i dag, den nye ved Viborg ser jo ud til allerede at være nedlagt.
Med hensyn til kørsel med persontransport ind på flyvestationen, tror jeg ikke der har været nogen. Har undersøgt højtids soldatertog tilbage til 1955 og det har været MO-vogne og enkelte Viborg D-maskiner med stop ved Gedhus T&S og Kølvrå T. Havde man benyttet sidesporet havde der faktisk været længere at gå til tjenestestederne omkring hovedvagten i Kølvrå eller ved Gedhus, end hvis man stod af i Gedhus eller Kølvraa. I Skrydstrup er det anderledes, idet der jo er temmelig langt fra banegåden til flyvestationen. Skulle der have været persontransport ind på Karup kunne det have været i "ældre tid" og i forbindelse med indkaldelser, men jeg tror det ikke.
M v h
Georg
Kære Georg
Tak for at du brugte tid på at undersøge emnet tilbage til 1955.
Nutidens Banedanmark kunne i øvrigt lære noget af DSB’s 1940-banetjeneste: Sidesporet blev besluttet, projekteret og udført på blot tre måneder. Men det var så også “med pistolen for panden”. Måske nutidens politikere skulle gøre det samme i dag i relation til Banedanmark (i overført betydning!)
Bedste hilsner
Thomas