Avatar

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2019, 20:54 (1694 dage siden) @ Oversmeden

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

Både nej og ja.
Kun 1109-1116-1123 blev ombygget med rilleudstødning. 1109+1116 var helt klar eksperimenter - der var fuld dokumentation herfor via E. Frederiksens arkiv + rapporterne fra Lysteknisk Laboratorium.
"Noget" skulle der gøres ved larmen fra My'erne, hvilket forklare forsøgende.
1109 var den sidste i rækken og dæmperen dér var forlægget for dæmperen i 1145-1159.
1123 har jeg ikke rigtig fundet noget fornuftigt på, men der findes "brok" fra distriktet at de oprindelige dæmpere i 1123 revnede med røggaslugt i førerrummet til følge. Jeg anser det som muligt at DSB har fået den maskine ombygget - den var et problembarn, så hvorfor ikke sætte en ny type dæmper på den?
Hvorfor DSB ikke blot bestilte et nyt sæt dæmpere til 1123 via Nohab har jeg aldrig fattet.

Da taget også skal ændres ved rilleudstødning, så følger dæmperen lokomotivet og ikke motoren.
Det er derfor 1109 beholder sin rilleudstødning trods det at en B-motor monteres sent i 1965 (i forbindelse med hovedeftersyn).
1109 beholdt den B-motor hele vejen til udrangeringen.

Okay, tak. Det sætter ralleudstødningsspørgsmålet i perspektiv for en uvidende sjæl som mig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak