En lille opgave samtidig med vi holder respektafstand!

af Steffen Dresler, 23/3 2020, 21:08 (1495 dage siden) @ 87-Gruppen

Kære Vagn

DET er et godt spørgsmål, for der er INTET i det kæmpestore kildemateriale, der nøjagtigt fortæller direkte, hvad det drejer sig om. MEN når jeg læser teksterne igennem får jeg den opfattelse, at de "korte skruekoblinger" anvendes mellem to kortkoblede vogne, der IKKE adskilles på færgerne! 8 vognstoget som det var planlagt (MN=FN=ADN=WRN=ADN=AVN=FN=MN (= styreledninger mellem vogne og motorvognsaggregaterne for manøvrering af begge motorvognsaggregaternes motorer samtidigt, uanset hvilket førerrum lokomotivføreren befandt sig i)) blev på færgen adskilt således, at hver halvdel bestod af MN=FN=ADN=WRN og ADN-AVN=FN=MN. Så mellem ADN=WRN og ADN=AVN i de to halvtog var der korte skruekoblinger, da de ikke adskiltes men var "fast sammenkoblede". Tilsyneladende var der også "kort skruekobling" mellem FN=ADN og AVN=FN.
Problemet var jo den simple, at færgernes sporlængder og sporradier var afgørende for om færgen kunne anvendes til den ny Englænder. Og således kunne M/F Korsør ikke anvendes til denne trafik.
Håber det gav en fornuftig forklaring, ellers tror jeg Overmaskinmesteren eventuelt kan supplere/rette.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH403
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak