Jernbaneudstilling Seddin 1924

af XAL Olesen, 2/4 2020, 13:36 (1486 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for dine mange billeder fra InnoTrans. Jeg sparer stadig sammen til en tur til Berlin for at se fremtidens tog m.m. Indtil videre har jeg måtte nøjes med billeder fra diverse hjemmesider og bl.a. LOKMagazin som jeg abonnerer på.

Pudsigt nok udkom LOKMagazin 2, 2020 kort efter dine indlæg om InnoTrans med en informativ artikel på side 102-105 om den store jernbaneudstilling i Seddin i 1924. En udstilling der nemt kan matche InnoTrans de senere år. Grundet ophavsretten nøjes jeg med et kort (?) referat og så henviser jeg til internettet. Nedenstående er blot en appetitvækker.

Udgangspunktet var en konference afholdt af der Verein Deutscher Ingenieure der blev afholdt 22-27. september 2020. Selv konferencen blev afholdt i Technischen Hochschule Charlottenburg med det overordnede emne Jernbaneteknik. Der deltog 4.000 eksperter heraf 400 fra udlandet. På selve konferencen var der kun plakater, tegninger, modeller, skitser, brochurer m.m. Ingen ”rigtige” tog.

Selve udstillingen af tog og tilbehør fandt sted på den nyåbnede rangerbanegård Seddin. Den åbnede den 21. september og skulle lukke den 5. oktober 1924. Men det gik helt anderledes. Herom senere. Selve udstillingen omfattede 450 udstillingsemner. De skinnekørende emner havde ikke mindre end 9 spor at boltre sig på. To spor til prøve- og præsentationskørsel (normalspor og smalspor). Herefter 7 spor med hver deres overordnede emne i denne rækkefølge: Smalspor – lokomotiver, smalspor – vogne, herefter normalspor for damplokomotiver, elektriske lokomotiver, personvogne, godsvogne, kraner m.m.

LOKMagazin oplister kun de vigtigste normalsporslokomotiver. Der var udstillet 21 damplokomotiver, 8 elektriske lokomotiver og 2 diesellokomotiver. Der var også en udstillingshal med signaler, skiftespor, værktøj, sonderwagen der Reichbahn m.m. Endvidere et område med eksempler på sporoverbygning.

Det var ikke kun ingeniørerne der fik mulighed for at dette opbud af jernbanemateriel. Udstillingen blev åbnet for publikum og det blev en overvældende succes. Den første søndag kom der 60.000 betalende gæster (1,00 RM for en voksen, 0,50 RM for et barn). Udstillingen blev forlænget med 14 dage til den 19. oktober 2024. Da portene blev lukket havde over 300.000 betalende gæster besøgt udstillingen.

Hvis dette forums læsere ikke har adgang til LOKMagazin 2, 2020 er der en lang række artikler på nettet. F.eks.
https://de.wikipedia.org/wiki/Internationale_Eisenbahntechnische_Ausstellung_Seddin

Søg selv på nettet med f.eks. denne sætning ”eisenbahnausstellung seddin 1924”

eller her med en fuldstændig liste over de udstillede lokomotiver:

http://epoche2.modellbahnfrokler.de/za/e2z_ea24.html

Mine danske jernbanearkiver starter først med en bog/et hæfte om Lillebæltsbroens bygning. Så jeg ved ikke om der deltog danske jernbanefagfolk i Seddin. Det gjorde der jo nok, men det kan dette forums vidende skribenter nok dokumentere.

Mvh
XAL Olesen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak