Avatar

Mk-Fk's lygteføring

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/4 2020, 16:05 (1480 dage siden) @ Oversmeden

MK/FK er vist næppe konstrueret og bygget med henblik på ikke at skulle kunne køre i udlandet, fx Fugleflugtslinjen og Nordpilen.

Det er vidst en sandhed med modifikationer.....
Lige et hurtigt rids for det er ofte nemmere at forstå når lidt årstal sættes på.
Efter forhandlinger i løbet af 1939, afgives ordren på 1 MK/FK mundtligt i december 1939.
Selve kontrakten kommer i marts 1940 - dog betinget af finansloven for 1940/41 blev vedtaget.
9/4 1940 blev Danmark besat hvilket vendte op og ned på mange planer.
Bl.a. skulle trafikforbindelsen mellem Danmark og Tyskland styrkes. En af tankerne var at omlægge færgerne til Rødby-Puttgarden og loven herom blev vedtaget i januar 1941. Som vanligt, så skulle der bruges motortog på den strækning. DR og DSB havde en del møder herom, men noget færdigt produkt med en art fællesnævner kom der aldrig.
Eneste udløber var at i september 1941 blev det bestemt at den under bygning værende MK/FK skulle have 3 frontlanterner så den kunne kører i Tyskland.
Denne detalje blev også brugt på serien, som blev bestilt efter krigen.

MM7 side 99-103 har lidt mere om forholdene.

Det er jo sådan set netop det, jeg skriver.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak