Mk-Fk's lygteføring

af Steffen Dresler, 10/4 2020, 12:07 (1480 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godmiddag

Al den ”snak” om lanterne på MK/FK fik mig til at gennemse de papirer fra RA jeg har vedr. det af DSB Generaldirektør nedsatte ”Trækkraftudvalget” af AUG 1939, hvori behandles to hovedspørgsmål:

1. hovedspørgsmål: ”Anskaffelse af et projekteret Motoraggregat Litra MK/FK” og
2. hovedspørgsmål: ”Anskaffelse af Lokomotiver til Fremførelse af Tog med stor Belastning”.

Som jeg læser bemærkningerne og konklusionen, står der faktisk intet om forventet indsatsområde/strækning for det nye Motoraggregat. Men man ønsker et kraftigere motorvognsaggregat, da litra MO synes al for svag bl.a. i anvendelse i højtiderne, hvor dobbelttraktion (2xMO) tærer på det i forvejen mindre antal motorvogne af dette litra. Og ved at anskaffe dette Motoraggregat kan der udspares litra MO, der igen kan ”udsætte” litra ML samt damplokomotivet litra K i mindre persontog.

1. Distrikt mener ikke at Motoraggregat kan indsættes som erstatning i større personførende tog, ligesom det ikke er helt anvendeligt i landsdelstrafikken, hvor det evt. vil kunne beslaglægge færger og at en eventuel meranskaffelse vil blive nødvendig af disse. 2. Distrikt synes dog lidt det modsatte m.h.t. landsdelstrafikken, men er ellers enige med 1. Distrikt i anvendelse for at udskyde et antal litra MO.

1. Distrikt kunne dog godt se at Motoraggregat kunne udløse litra S på Nord- og Kystbanerne i visse tog, hvilket jo så afstedkommer en større diskussion om, hvor man så skal anvende litra S. Dette litra er jf. bemærkninger i referaterne nemlig ikke anvendelig til andet end som nærtrafikmaskine, bl.a. p.g.a. den begrænsede vand- og kulbeholdningen og mindre ydelsesmæssige kedel. Altså alt for dyr i drift ved andre togarter, hvor man med fordel kan anvende bl.a. litra D!

Et ønske alle kan være enige om for det nye Motoraggregat, er en bedre varmekedel end anvendt i litra MX (den gamle) samt et stort areal for rejsegods.
Så på baggrund af udvalgets arbejder indstiller dette pr. 17. november 1939 følgende:

1) Der indstilles anskaffet foreløbigt eet Motoraggregat Litra MK-FK.

Så hvordan det nye Motoraggregat skulle udføres var nu et spørgsmål mellem Statsbanerne, Frichs og Scandia. Altså et helt klart ”test motoraggregat” man skal finde en mere nøjagtig anvendelse for. Og først gradvist herefter kommer man i gang med selve projekteringen og p.g.a. nye politiske vinde, at et anvendelsesområde KUNNE være - i evt. ændret udformning - på den nye Fugleflugtslinje, hvorfor 3-lysfront.

Men hvorfor serieproduktionen, bestilt EFTER krigen også skal have 3-lyst front har jeg ikke kunnet se, hvor jeg har dokumenter fra. Det KUNNE jo være det æstetiske eller bare ”nice to have”:-) .

Ellers henvises som ”Oversmeden” også har gjort til MM7 fra BB, i øvrigt altid en god ting at gennemlæse tilrådig faglitteratur.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak