Avatar

Mk-Fk's lygteføring

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/4 2020, 21:19 (1480 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hovedtegningerne af 675/676 fra 1943, men også 677/678 m.fl. fra 1951 viser de højtsiddende tyske slutsignalholdere på tagenderne, ligesom der er udvendig beskiltning med 3. klasse. I indenlandsk trafik var 3. klasse vel blevet til fællesklasse engang i trediverne?
Var "Englænderen" mon tænkt med klassebetegnelser som internationale tog?
Fotos af 675/676 fra sep 1944 viser 3. kl. skilte, men ikke tyske slutsignalholdere og tilhørende opstigningstrin, kun udragende bolteender hertil.
Fotos af 1951-modellen viser ingen skilte men fortsat bolteender.

Anders

Der var 3. klasse i internationale tog frem til 1956 og danske Fællesklasse-vogne i internationalt løb (RIC-mærkede vogne) var da beskiltet som 3. kl. med aftagelige metalskilte. Fællesklasse-vogne var ikke forsynet med klasseangivelse, så skulle en RIC-mærket vogn benyttes i et indenlandsk tog, blev 3. kl.-skiltene blot afmonteret. Jeg går ud fra, at skiltene blev opbevaret i vognene. ENGLÆNDEREN betragtedes som et internationalt tog og førte derfor 3. klasse frem til 1956.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak