El til vogne kørt af damplokomotiv

af KimC @, søndag 04. oktober, 2020, 19:06 (27 dage siden) @ MichaelHansen

Hej

I gamle dage, da de fleste tog blev fremført af damplokomotiver, var der vel også lys i vognene til passagererne.

Men var det damplokomotivet, der leverede strømmen til lyset? Og hvordan foregik det?

Mvh
Michael

Der sad en dynamo under vognene. Dynamoen blev trukket af vognens hjul, oftest via en fladrem. Fladremme er i nogen grad i stand til at kompensere for en bogies udsving. Når vognen holdt stille skiftede et relæ om til batteri. På B vognene sad dynamoen på siden af den ene bogie og blev trukket via en tandhjulstranmission fan en af akslerne, så det har også været bugt i dieseltiden.
Fladremmene kunne falde af, så derfor var der i mange vogne en grøn kontrollampe der lyste op når vognen skiftede fra batteri til dynamo. Dette skift skete ved ret lav hastighed. På Bhs styrevognene som var forynet med lystofrør skete skiftet ved ca 5 km/t dynamoen kørte da stadig så langsomt at man kunne se hver strømpuls fra dynamoens poler, så lyset flimrede en kort overgang lidt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen