Vue over Herning Maskindepot

af Georg Schmidt, 9/7 2021, 12:03 (1022 dage siden) @ Skott

Det kunne måske også være en ML. Kørslen med ML mellem Viborg og Herning ophørte i efteråret 1955 ved overgang til vinterkøreplanen. I sommeren 1956 havde Herning en enkelt D-maskine i reserve (849) samt to F'ere nr. 452 og 455 til rangering. Sommer 1956 var der 1 sæt i dampturen, 5 mand i motorturen og 6 mand i rangerturen ved depotet i Herning.
"Storhedstiden" ved mdt Herning var forbi i forhold til tiden under besættelsen. Da brunkullene var på det højeste i 1944-45 svingede dampturen i Herning mellem 11 og 14 sæt. Herningfolkene kørte bl. andet de mange særtog mellem Herning og Søby, Ikast, Studsgård, Kibæk og Troldhede. Trækkraften var D-maskiner fra Aarhus, som under opholdet i Troldhede og Søby tjente som rangermaskiner i nogle timer. Min far var i øvrigt på udkommando til Herning som fungerende lokomester i perioden april-juli 1944. I 1949 var dampturen i Herning skrumpet til 6 sæt, men der var stadig lidt kørsel til Troldhede og Søby.
M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak