Avatar

En lille litreringsmæssig pudsighed!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/5 2022, 15:57 (717 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den naturlige forklaring er jo nok, at bogstaverne I og J i sin tid blev anvendt udtalemæssigt i flæng (I. P. Jakobsen/J. P. Jakobsen) og andre tilfælde.
Men jeg har ALDRIG før set det på jernbanemateriel, tæknk sig DSB litra JA, JAR, JGK, JKT m. fl.

Ikke i flæng. Det er en J-vogn. I driftmaterielfortegnelserne opført som HFJ J 150. Har aldrig heddet I. Vraget på diverse fotos er senest opmalet før 1943, da HFJ og FHJ blev sammensluttet.

Steff har nu alligevel fat i noget, for der har været lidt varierende brug af I og J. Nu er litrering af godsvogne ikke lige min spidskompetence, men jeg har fornemmet en hvis systematik så alle vogne af en hvis type/klasse har samme hovedlitra, f.eks. I. Det kan meget vel være at de så oppe i Hillerød har mærket en serie vogne med J i stedet for I for det var da et fedt. Senere bliver I og J så opfattet som to forskellige bogstaver.

Indenfor et område hvor jeg har en hvis kompetence, nemlig danske nummerplader ser vi at Bornholms Amt fra 1903 og indtil 1921 og igen efter 1930 og indtil 1958 benyttede amtsbogstavet J, men i tiden fra 1921 til 1930 benyttede amtsbogstavet I.

Det er lidt det samme her tror jeg.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak