Uegentlig togfølgestion og stationspasser.
Tak til Erik for udførlig beskrivelse af forholdene i dagligdagen og fremvisning af reglerne.
Grunden til mit spørgsmål ang. afgang til toget fra stationspasseren, går helt tilbage til årene 1964-66, hvor jeg tit var på Glamsbjerg st. (Assensbanen) når godstoget fra Assens ved 19.15 tiden havde ophold og rangerede. Stationen blev på dette tidspunkt betjent af stationspasseren (en ældre overportør), som stillede I-signalet og var behjælpelig med rangéringen, samt foretog linieringningen, men afmeldte ikke toget. Jeg huskede dog intet om hvordan toget blev afsendt fra stationen. Dagens sidste tog på banen var kørt, og herefter blev statonen lukket, idet den ikke kunne stilles ubetjent. Stationen var forsynet med I-signaler med én vinge, betjent fra trækbuk på perronen og nøgler til samlige sporskifter på nøglebrædt. Overkørslen ved hovedgaden blev betjent af ledvogter.
Mvh.
Poul.