Uegentlig togfølgestation

af Lars Viinholt-Nielsen, 2/4 2013, 20:29 (4057 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Uegentlig togfølgestation og station betjent af stationspasser har intet med hinanden at gøre.
Ved DSB's overtagelse af driften på privatbanerne Odense-Fåborg og Nyborg-Svendborg den 1. april 1949, var der 4 stationer på førstnævnte bane og Frørup station på sidstnævnte bane, som blev betegnet som uegentlige togfølgestationer, idet de var betjent af ikke-faguddannet personale (ekspeditricer), og der kunne foretages togkrydsninger på de nævnte stationer.
I tillægget for SIR og SR, som var gældende på Sydfyn indtil 1954-55, var de pågældende stationer derfor betegnet som foran nævnt, og togkrydsninger fandt sted nærmest efter privatbanereglerne, hvor togførerne stod for betjeningen af sporskifterne.
I 1954 nedlagdes Odense-Fåborg og Frørup fik et nyt sikringsanlæg centralsikret og forsynet med sporisolation. Der blev derfor udfærdiget en særlig instruks og en særlig vejledning for denne station, som var gældende til banens nedlæggelse 30. maj 1964. I korthed gik det ud på, at ekspeditricen kun kunne sætte indkørselssignal til første tog på stationens hovedspor. Yderligere manipulationer kunne kun finde sted, når togføreren for 1. tog havde indsat en nøgle i stationens centralapparat. Dette meget kort beskrevet: instruks og vejledning fylder 8 sider!
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
ContecRailDSB MO1824

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak