Hvorfor er førerhuset bagest?

af Bent Hansen, 28/5 2023, 15:02 (426 dage siden) @ Krabsen

Hej.
Det skete, at damplokomotiver på Fredericia - Esbjerg - Struer foran godstog gjorde hele turen, selv om der var depoter både i Lunderskov og Esbjerg. I Esbjerg kørte lokomotivet samme vej ind og ud ad stationen, og her har jeg hørt lokomotivpersonalet sige, at de var glade for at have den varme ende i front på den længste tur, nemlig Esbjerg - Struer. Derfor fik de personalet på mdt Fa til at vende maskinen, så den kørte retvendt fra Esbjerg til Struer. Argumentet holder vel kun om vinteren.

Den lille Indiske maskine kører med førerhuset bagerst på de fleste billeder, jeg har set banen.

Lokomotivets udseende kan skyldes tradition. De første lokomotiver var naturligvis industribanelokomotiver, og de kørtes som de heste, de afløste. Føreren gik vi siden af, men bag lokomotivet, og ved hjælp af lange stænger bagud kunne han betjene sit lokomotiv.

Traditionerne fortsatte med Stephenson. Målene på hans første lokomotiver blev det britiske fritrumsprofil. Godt skorstenen var så høj på raketten. Briterne er traditionelle folk. Det var vel kun på sporvidderne, man skejede ud, for dem var der penge i.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak