Hvorfor er førerhuset bagest?

af Steffen Dresler, 29/5 2023, 13:10 (499 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter

Prøv lige at se billedet i dette link af DRG BR 05 003:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=74800

Lokoføreren betjener her let og elegant regulatoren og førerbremseventilen ses til venstre. Jeg tror at det er teknikaliteter, MEN at det er indfyringen der gav problemerne især med kul. For så var fyrkassen bagest a.h.t. tender med kul, mens regulatoren skulle gå gennem rundkedlen og gennem røgkammeret. Sidstnævnte kunne såmen nok også have være løst. Om stangen for styringen med spindel går den ene eller den anden vej tror jeg ikke spiller nogen rolle.

HVIS det havde været en god og BRUGBAR ide, havde alle de store konstruktører (CME´er) i både England, USA, Frankrig og Tyskland kørt med cap forwards. Og kun en gang - hvad jeg lige kan få øje på - var det faktisk udelukkende Southern Pacific oliefyrede Mallet godslokomotiver type AC, der af helt praktiske årsager (udsyn/kvælning) kørte med dette. De resterende senere "kæmpelokomotiver" fra samme periode (Challengers, Bog Boys, PRP etc), havde jo det "almindelige layout"! Og de var jo enten kul, kulstøv eller oliefyrede.

Og sikkerhedsmæssigt (udsyn) tror jeg ikke det har være det afgørende, man har jo alligevel ikke en kinamands chance for at stoppe med de hastigheder og togvægte der kørtes med. Men det blev forsøgt og opgivet igen bl.a. af de problemer man havde med BR 05 med kulstøvsfyring mv.

Fortsat god pinse til alle

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak