Avatar

VVGJ -> TKVJ lok

af VVGJM2, 12/7 2023, 15:45 (291 dage siden) @ VVGJM2

Jeg har forsket mere i de tre små VVJ-lokomotivers skæbne, siden denne tråd var aktiv i 2018. Sammen med en af forfatterne til Vandelbanebogen har vi oprullet de tre lokomotivers historie i det seneste nummer af Togfløjten (nr. 2 2023). Vi konkluderer således:

VVJ nr. 1:
• 1914-15: Hensat hos VVGJ
• 1. september 1915: Solgt til H. A. Jørgensen og Laurits Petersen for 3.900 kroner + 250 kroner, hvis fyrboksen holder endnu et halvt år.
• 30. september 1915: Der er foretaget kedelinspektion, hvor H. A. Jørgensen er anført som ejer
• Indtil marts 1916 benyttet ved entreprenørarbejder på DSB-strækningen Grindsted – Brande.
• Derefter til Svendborg for arbejder på Svendborg – Faaborg Banen.
• 6. marts 1919: I et brev fra Arvid Anderson, som er forhandler af brugt jernbanemateriel, tilbyder han lokomotivet til Stockholm Gas- og Elektricietsverk. Lokomotivet er da kort for inden blevet repareret. Det kan inspiceres i Nyborg.
• 1919 til Askim – Solbergfoss banen i Norge.
• 1928 Hensat da banen fik motorvogn
• 1934: Ophugget

VVJ nr. 2:
• 1914-15: Hensat hos VVGJ
• 3. juni 1915 solgt bevillingshaverne hos TKVJ
• 28. september 1916: Klar til afhentning, men først hjemført til TKVJ i 1917:
• 1917: TKVJ 11
• 1935: Hensat
• 1937: udrangeret og solgt til skrot

VVJ nr. 3:
• 1912: Forsynet med ekstra kulkasse bagpå m. henblik på evt. anvendelse på den forlængede bane til Grindsted. Kulkassen kunne indeholde 600 kg. kul. Udgået fra værkstedet 10. juni 1912
• Februar 1915: Solgt til entreprenør Carl Jensen, Kolding for 5.350 kr.
• 9. marts 1915: Til arbejde på strækningen Grindsted - Troldhede,
• 1916 (sidst på året) solgt til cand. poly. Møller Holst, ingeniør ved TKVJ’s anlæg
• 1917: TKVJ 12
• 1935: Hensat
• 1937: udrangeret og solgt til skrot

For så vidt angår nr. 2 og 3, så er deres skæbne veldokumenteret i det arkiv-materiale, som VVGJ har indleveret til Landsarkivet i Viborg. Vedr. nr. 1 baserer vores konklusioner desuden på informationer fra Kedeltilsynet og dels bogen Bjerke, Thor, et. al.: ”Damplokomotiver i Norge”, Norsk Jernbaneklubb, 1987. Bogen beskriver ganske vist LTJ nr. 4, men fotoet er uden tvivl et VVJ-lokomotiv.

Det efterlader et par åbne spørgsmål til sagkundskaben. Når nu VVJ nr. 1 ikke blev til HJJ nr. 5, hvor kom HJJ nr. 5 så fra? Når nu VVJ nr. 1. kom til Norge, så må LTJ nr. 4 være endt et andet sted, men hvor?

//Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederDSB MH379

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak