DSB lyntog og togsæt
DSB Regionaltog - Litra ML
Lille Nord er kælenavnet for strækningen mellem Hillerød og Helsingør, og navnet udspringer af, at strækningen en gang var en del af Nordbanen fra København over Hillerød til Helsingør.
Helt frem til begyndelsen af 80´erne blev driften varetaget af DSB´s den gang næsten 50 år gamle MO-vogne. På alle sidestrækninger i Jylland var MO-vognene fortrængt af de nye MR-tog men det var ikke hensigtsmæssigt at stationere et lille antal MR-tog i Nordsjælland, når alle værksedsfaciliteter lå i Jylland.
Løsningen blev et nyt togsæt litra ML, der var næsten identisk med privatbanernes Y-tog. Disse Y-tog kørte dagligt på både Gribskovbanen og Hillerød-Frederiksværk-Hundested-banen, og DSB´s tog kunne derfor serviceres på privatbanernes værksted i Hillerød. Samarbejdet med privatbanerne betød også, at man kunne låne materiel hos hinanden, når det var nødvendigt.
De første Y-tog blev leveret til danske privatbaner i 1965 og leverancerne fortsatte frem til 1983-84. I umiddelbar forlængelse af denne sidste leverance blev de 7 motorvogne (litra ML) og de 5 mellemvogne (litra FL) til DSB bygget. Vognkasserne er af stål og bygget hos Uerdingen (det senere Duewag), hvorefter de er transporteret til Scandia i Randers for færdigmontering.
Et togsæt er udstyret med to 6 cylindrede Daimler Benz dieselhydrauliske motorer med automatgear. Der er overgang mellem vognene, der kobles sammen via en centralkobling, og den normale oprangering er ML-FL-FL-ML. Der er i motorvognen flexrum med 8 klapsæder, der kan benyttes til bagage, cykler og barnevogne, og opvarmningen sker ved oliefyr. Alle togsæt blev i 1997-98 renoveret af HFHJ på værkstedet i Hundested med bl.a. nyt interiør i friske farver.
I 2001 overgik ejerskabet af Lille Nord banen mellem Hillerød og Snekkersten samt de 5 tidligere privatbaner i hovedstadsområdet til Hovedstadens Lokalbaner a/s (HL a/s). DSB S-tog a/s udfører kontraktkørsel på Lille Nord mellem Hillerød og Helsingør og Lokalbanen a/s udfører kontraktkørsel på de øvrige 5 lokalbaner i hovedstadsområdet for Hovedstadens Udviklingsråd (HUR).
Alle togsæt blev hensat i Helsingør den 1. januar 2007, hvor Lokalbanen A/S fik leveret nye Lint-togsæt. I efteråret 2010 blev togene ophugget af Stena i Helsingør pånær et enkelt, der blev overdraget til Jernbanemuseet.
Helt frem til begyndelsen af 80´erne blev driften varetaget af DSB´s den gang næsten 50 år gamle MO-vogne. På alle sidestrækninger i Jylland var MO-vognene fortrængt af de nye MR-tog men det var ikke hensigtsmæssigt at stationere et lille antal MR-tog i Nordsjælland, når alle værksedsfaciliteter lå i Jylland.
Løsningen blev et nyt togsæt litra ML, der var næsten identisk med privatbanernes Y-tog. Disse Y-tog kørte dagligt på både Gribskovbanen og Hillerød-Frederiksværk-Hundested-banen, og DSB´s tog kunne derfor serviceres på privatbanernes værksted i Hillerød. Samarbejdet med privatbanerne betød også, at man kunne låne materiel hos hinanden, når det var nødvendigt.
De første Y-tog blev leveret til danske privatbaner i 1965 og leverancerne fortsatte frem til 1983-84. I umiddelbar forlængelse af denne sidste leverance blev de 7 motorvogne (litra ML) og de 5 mellemvogne (litra FL) til DSB bygget. Vognkasserne er af stål og bygget hos Uerdingen (det senere Duewag), hvorefter de er transporteret til Scandia i Randers for færdigmontering.
Et togsæt er udstyret med to 6 cylindrede Daimler Benz dieselhydrauliske motorer med automatgear. Der er overgang mellem vognene, der kobles sammen via en centralkobling, og den normale oprangering er ML-FL-FL-ML. Der er i motorvognen flexrum med 8 klapsæder, der kan benyttes til bagage, cykler og barnevogne, og opvarmningen sker ved oliefyr. Alle togsæt blev i 1997-98 renoveret af HFHJ på værkstedet i Hundested med bl.a. nyt interiør i friske farver.
I 2001 overgik ejerskabet af Lille Nord banen mellem Hillerød og Snekkersten samt de 5 tidligere privatbaner i hovedstadsområdet til Hovedstadens Lokalbaner a/s (HL a/s). DSB S-tog a/s udfører kontraktkørsel på Lille Nord mellem Hillerød og Helsingør og Lokalbanen a/s udfører kontraktkørsel på de øvrige 5 lokalbaner i hovedstadsområdet for Hovedstadens Udviklingsråd (HUR).
Alle togsæt blev hensat i Helsingør den 1. januar 2007, hvor Lokalbanen A/S fik leveret nye Lint-togsæt. I efteråret 2010 blev togene ophugget af Stena i Helsingør pånær et enkelt, der blev overdraget til Jernbanemuseet.
DSB litra ML

DSB litra ML
Længde:
17,53 m.

Vægt:
27 tons

Effekt:
360 hk 

Hastighed:
80 km/h

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:
40 

Antal:
7 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | ML 4901![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30056. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget nov. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | ML 4902![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30057. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | ML 4903![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30058. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh. |
![]() | ML 4904![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30059. Leveret 17/9-84. Kørte 8/9-85 ind i stopbom i Hillerød. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh. |
![]() | ML 4905![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30060. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget nov. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | ML 4906![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30061. Leveret 8/10-84. Kørte 18/5-88 gennem stopbom i Snekkersten. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | ML 4907![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30062. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
DSB litra FL

DSB litra FL
Længde:
17,53 m.

Vægt:
18 tons

Effekt:
- 

Hastighed:
80 km/h

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:
64 

Antal:
5 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | FL 7901![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30051. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | FL 7902![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30052. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | FL 7903![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30053. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | FL 7904![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30054. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør. |
![]() | FL 7905![]() | Duewag | 1984 | Scandia byggenr: 30055. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest

Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.
Læs mere
Ingeniøren
