Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny IC4/IC2 statusrapport (Generelt)

af Gæst1, 2/5 2016, 16:40 (2919 dage siden) @ andersj

Vest pakken der snakkes om ifm udbud inkluderer skam også Fredericia - Herning - Struer (der ikke forudses elektrificeret), samt Vestfyn og Svendborgbanen....

Ifm hastighedsopgraderinger er den store joker hele banedæmningen med alt hvad dertil hører, da højere hastighed kræver massive ændringer i banedæmningerne og sporets underlag, da man ikke indtil videre har taget hensyn til, at der findes normer (TSI krav), der foreskriver hvilket akseltryk, der hører til hvilke hastigheder. Den danske særregel om "lette togsæt" er netop en dansk særregel, og understøttes i øvrigt ikke af de nye normer for udregning af togs akseltryk. At skinnerne er udlagt til højere hastighed er ikke det samme som, at sporet som helhed kan klare det.

Så hvis man elektrificerer og hastighedsopgraderer på baggrund af "lette togsæt", risikerer man at Fremtidens Tog bliver endnu et udviklingsprojekt, da definitionerne af akseltryk i Europa ikke passer med den billige måde, man pt kan hæve hastigheden på i Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak