Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark (Generelt)
Staten indkøber jo heller ikke lokomotiver og vogne og stiller dem vederlagsfrit til rådighed for de private operatører der kører i fri trafik på markedsvilkår.
...og ved at forære DSB mobile anlæg, får man nok heller ikke private til at køre fri persontrafik mellem København og Odense/Aarhus sådan lige med det samme, så meget for fair konkurrence.
Argumentet er ret sjovt at se i praksis, for de private operatører skal bare selv betale for det udstyr, som Banedanmark finder på at indføre ETCS, GSM-R, nye rangerradioer (for man kan jo ikke give statsstøtte til private, hvilket jo egentlig er fair nok), men omvendt giver Banedanmarks koncept for infrastrukturarbejder de private aktører regninger i mio klassen, som Banedanmark så heller ikke kompenserer for. Er den danske jernbane reelt åben for private aktører, og er Banedanmark gearet til at håndtere disse?
Tvivler på at Banedanmark har haft nogle som helst overvejelser omkring de private aktørers udfordringer, da de designede Roll out plan og finansiering af anlæggene.