Banedanmark og Offentlighedsloven - II (Jernbanen i dag)
Der er næppe en "repræsentativ" organisation eller person, der har forklaret begge parter, at det oplagte kompromis ville være, at Banedanmark åbnede op for offentlig og ikke- kommerciel adgang til de data om toggangen, der alligevel findes på nettet, og så lod private udvikle programmer, hvor disse data kunne vises. Dette ses som bekendt i flere andre lande, og har det til fælles, at de både løser "nysgerrighedsbehovet" og ikke pålægger infrastrukturforvalteren omkostninger eller ansvar.
Nemlig! Det er det vi vil have. Når f.eks. England og Sverige kan finde ud af det og når de data jo alligevel produceres, så kunne man lige så godt åbne for adgang til dem. Gerne med registrering af dataaftageren og uden nogen som helst support fra BDK. Og også gerne med evt. "nødvendige" restriktioner. I England må man f.eks. ikke vise, hvem der er operatør på et godstog -- bare at der kommer et godstog.
Jeg melder mig frivilligt til at lave programmel, hvis der skulle blive åbnet for dataadgang.
Jan