Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB "skandaler" kendt af ikke-entusiaster (Generelt)

af gaest, 14/10 2016, 21:36 (2750 dage siden) @ ulca

-og så tilføjede jeg et mere teknisk fænomen: MK/FKs triste karriere.


Det lader til at alle 5 MK/FK trods alt nåede at være i drift til 1971, hvilket vil sige 28 år for det første sæt (leveret i 1943) og 20 år for de øvrige (leveret 1951). Når DSB trods alt valgte dels at få leveret yderligere 4 sæt udover den første "prototype", dels holdt alle sæt i drift så længe kan det vel ikke have været elendigt? At det måske så har vist sig at de til nogen togtyper var overdimensioneret (visse sidebaner) og til andre typer underdimensioneret, er jo så en anden side af sagen. En medvirkende årsag til at de trods alt holdt så længe skal nok søges i, at dieselmotoren var en videreudvikling af litra MOs motor, med 2 ekstra cylindre og turboladning og derfor kunne bl.a. stempler og cylinderforinger bruges på begge typer, mens at andre komponenter og navnlig banemotorer var af nøjagtig samme type som på litra MO.

Som du skriver kørte MK/FK i 20 år, og det ene sæt endda længere. Måske kunne de have kørt længere hvis ikke der var blevet luket baner i stort omfang i de år.
De sidst leverede E maskiner kørte også kun ca 20 år, og de sidst leverede MO vogne endda mindre end 20 år. Så levetidsmæssigt går MK/FK da an, selv om det er i den lave ende.
På en måde var genanskaffelsen af MO også en skandale (altså 1800 serien), idet der på det tidspunkt fandtes mere tidssvarende materieltyper i udlandet (som vi evt kunne have fået lov til at bygge på licens i DK) som nok kunne have reddet en bane eller to, ift de noget gammeldags MO.

Et par andre DSB relaterede skandaler var DSB's fallerede teleselskab, og så var der vist også noget med Combus..

Rejsekortet er ikke en decideret DSB ting, men DSB må da siges at være ganske meget involveret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH357
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak