Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EU myter om statslige selskaber (Generelt)

af Frank Poulsen, 24/7 2017, 14:03 (2468 dage siden) @ mss

Hvor ville i have alle de godstog på skinnerne? Uden massive investeringer der også... Den der med der bør være plads om aftenen og natten... Jamen gods er jo i dag noget med korte frister, og kan ikke altid vente til om natten...

Når det er sagt synes jeg også man kunne gøre mange ting for at forbedre den indenrigs godstransport. Netto har et hovedlager for hele Danmark i Køge eksempelvis. Der køres et hav af lastbiler til Fyn og Jylland HVER eneste dag... De handler her om at der laves (eller købes, mener jeg har set nogle klip med nogle) smarte vogne hvor lastbilerne midt på en lang vognstamme bliver gledet ud til siden og så kan køre af. Så holder den på Fyn et sted, og vupti så kører 3 af lastbilerne af og rundt til Nettoer på Fyn, så syd for Århus et sted og så et omkring Ålborg... Det burde være enkelt... Og det er jo bare et eksempel.

Der burde være faste køreplaner for tog, hvor lastbiler møder op et sted, ligesom ved en færge, og så kører ombord, så kan der evt. være en enkelt passagervogn, hvor chauffører kan gå op og holde hviletid, og så kan de køre af igen et andet sted. Det kræver nogle specielle vogne og det kræver nogle asfalterede områder langs et spor. Men det skal ikke være med en masse omrangeringer. Det skal være lige ind til siden, holde måske 10 min, og så videre når der er kørt af og på. Det ser jeg i øvrigt som en fin mulighed for biler der skulle igennem landet. Men det kræver nok noget smart udvikling af vogne og systemer til hurtigt at få sikkerhed på plads, for de skal vel også spændes fast på en måde det er jo ikke nok bare at køre op og trække håndbremsen tænker jeg (uden at have ekspert viden).

Men det var nogle tanker for hvordan man gjorde det nemt. Men der er en del udfordringer, hvad er der ombord i de lastbiler, farligt gods osv, skal der bestilles plads dagen i forvejen osv. Det mest optimale ville jo være timedrift, med faste afgange gennem landet, og man bare mødte op. Men jeg er med på det ikke er nemt at få etableret sådan et system, ej heller billigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere
Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak