Dagens Togfondforlig (Generelt)

af Scharfenberg, torsdag 07. september, 2017, 21:12 (97 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Timemodellen kan realiseres med materiel, der kan køre 200 km/t

Det udsagn dukker jævnligt op. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke er overbevist jf. her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=111927

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Du har som udgangspunkt ret. Det er det, som rapporten lægger til grund. Af rapporten på side 12 fremgår det rigtignok, at Togfondens nye banestrækninger med højere maksimalhastigheder og kortere linjeføringer vil med IC3-materiel (180 km/t) gøre det muligt at nå ned på 1:01 og med materiel til 250 km/t 0:55 mellem Odense og Aarhus og/eller Aarhus og Aalborg.

Men jeg synes, at to ting taler for 200 km/t:

* Allerede med 200 km/t bør København-Odense (160 km) kunne tilbagelægges på 0:55
* Allerede med Togfondens fase 1 og 200 km/t mellem Hobro og Aalborg (og er der ikke kun 140 km med tog mellem Aarhus og Aalborg?) bør Aalborg-Aarhus kunne tilbagelægges på 0:55.

Desuden er rapporterne fra 2013, og som jeg kan forstå på Bombardier (og andre producenter?), går udviklingen bl.a. i retning af at kunne få 160 km/t tog (med høj acceleration) til 200 km/t.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen