Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens Togfondforlig (Generelt)

af Peter Christensen, 7/9 2017, 22:49 (2422 dage siden) @ Scharfenberg

- En fremmed operatør i fri trafik skulle ønske at køre fjerntog med 200-250 km/t
- Der skulle opstå et politisk behov for at DSB eller anden operatør på offentlig service kontrakt skal tilbyde et premiumprodukt over timemodellens superlyntog.

Men så længe Christiansborg ikke specifikt beder DSB eller andre om at køre 250 km/t, giver det ikke mening at købe sådanne tog. Endnu.

Tja, DSBs plan om at indkøbe fremtidens tog blev ret hurtigt parkeret politisk - presse
Jeg kan ikke se rettere end, at ønsket om et andet statsligt selskab til køb af fremtidens tog er en gevaldig begmand til DSB....så noget tyder på at de politiske ønsker er anderledes end DSBs.
Christiansborg har - længe - fået tudet ørene fulde af at 250 km/t (evt. 230 km/t hvis accelerationen er god) er nødvendige for timemodellen.
Om DSB kan ændre denne opfattelse skal jeg ikke kunne sige, men DSBs troværdighed er - ovenpå IC4 - meget lille, så god fornøjelse.
Desuden går der en grænse for TSI-regler ved 189 km/t. Derfor giver det IKKE mening at snakke om 200 km/t, for hvis du gør, så siger du også "jeg skal have materiel/spor, som er godkendt til 249 km/t"....I sin tid var det tanken at den nye Kbh-Ringsted-bane skulle bygges til 200 km/t. Forstandige folk fik gjort opmærksom på at 200 eller 249 km/t var et fedt, da det var samme TSI regler og så blev 250 km/t valgt.
Det er ikke en tilfældighed.

Utroligt at "nogen" stadig hænger fast i enelleranden 1960'er forestilling om at 200 km/t er vejen til lykken; vel var det DBs politik for mange år siden, men desværre er der sket en del siden mht. regler, hvorfor al snak om 200 km/t kan anses for en meget gammel virkelighedsopfattelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak